Athlon Belgium krijgt Voka Charter Duurzaam Ondernemen

by
Machelen, 20 juni - Op 19 juni kreeg Athlon Belgium het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. Het is de beloning voor een succesvol actieplan voor duurzaamheid.

Met het Charter Duurzaam Ondernemen wil Voka (het Vlaams netwerk van ondernemingen) met tips en advies bedrijven helpen hun actieplan voor duurzaam ondernemen zo concreet mogelijk te maken. De actiepunten zijn gelinkt aan de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties.

Tien actiepunten

Voor 2018 stelde Athlon Belgium tien actiepunten op. De resultaten daarvan werden begin dit jaar door een externe commissie positief geëvalueerd. Athlon werkt zo mee aan het concreet maken van meerdere duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s), waaronder een goede gezondheid en welzijn, betaalbare en schone energie en verantwoorde consumptie en productie. Voor 2019 legt Athlon de lat nog wat hoger met elf actiepunten. Op het einde van het driejarige traject moeten minstens 30 actiepunten concreet gemaakt worden waarbij elk van de zeventien VN-doelstellingen minstens eenmaal aan bod komt.

“Sommige actiepunten zijn al verbonden aan onze bedrijfsvoering, andere vroegen om nieuwe projecten, inspanningen en veranderingen op de werkvloer”, aldus Erwin Ollivier, General Manager van Athlon Belgium.

Zo werd het aanbod van Athlon verder bijgestuurd en zetten we nog actiever in op duurzame mobiliteit. “We hebben meer oog voor alternatieve vervoermiddelen en pleiten voor de aandrijving die het beste past bij het aantal kilometers dat de bestuurder aflegt. Bovendien willen we onze klanten aanmoedigen om alternatieve mobiliteitsoplossingen in hun car policy op te nemen”, legt Erwin Ollivier uit. “Als mobiliteitsaanbieder kunnen we zo een hefboom voor maatschappelijke verandering zijn.”

Zorgen voor mens en natuur

Een milieuvriendelijke wagen is belangrijk, de bredere zorg voor het milieu evenzeer. Zo wil Athlon Belgium het gebruik van wegwerpplastic op de werkvloer fors verminderen. Maar ook door te kiezen voor de korte keten door te werken met lokale leveranciers of door regenwater te hergebruiken, verkleint Athlon zijn ecologische voetafdruk. “Het doel is te komen tot een mentaliteitsverandering, te beginnen bij ons eigen personeel. En dat niet alleen op de werkvloer, maar ook thuis. Bovendien willen we deze visie ook uitdragen naar andere bedrijven en hen inspireren om deze uitdaging ook aan te gaan”, stelt Erwin Ollivier.

“Dichter bij onze kernactiviteit ligt de jaarlijkse Week van de Mobiliteit: onze werknemers carpoolen naar kantoor of kiezen voor telewerk. Vanuit Mechelen, Leuven en Wemmel vertrokken er vorig jaar zelfs heuse fietspelotons naar het hoofdkantoor in Machelen. En verder blijven we duurzaamheid promoten door collega’s warm te maken voor elektrisch rijden.”

Gelukkige werknemers

Ook om het welzijn en het geluksgevoel van de werknemers te vergroten, stelde Athlon Belgium een aantal doelen. “We leggen de focus op mentale weerbaarheid, gezonde voeding en beweging.”

Athlon Belgium wil bijdragen aan een genderneutrale maatschappij. “Dat doen we door zowel klanten als werknemers te sensibiliseren. Sinds kort hebben we daarom een diversiteitscoördinator in dienst. En enkele werkgroepen zitten regelmatig samen om de vooruitgang op het vlak van gendergelijkheid en diversiteit te bespreken”, aldus Erwin Ollivier.