Benify en Athlon introduceren een flexibele mobiliteitsoplossing in Nederland

by Athlon
Het HR-tech bedrijf Benify en mobiliteitsaanbieder Athlon lanceren een nieuw mobiliteitsvoorstel op de Nederlandse markt, waarmee werknemers hun mobiliteitsuitkering kunnen spreiden volgens hun persoonlijke behoeften en voorkeuren. Het systeem stimuleert werknemers om milieuvriendelijke en efficiënte keuzes te maken voor hun reis van A naar B, zonder daarbij hun mobiliteitsopties te beperken.

Met de nieuwe flexibele uitkering beschikken werknemers over een jaarlijks budget voor woon-werkverkeer waarmee ze voor het vervoer van hun keuze betalen, en kunnen ze gebruikmaken van alle door Athlon aangeboden mobiliteitsopties. Toegekende kilometers die niet zijn benut, worden uitgekeerd als bonus en kunnen worden omgeruild voor andere bedrijfsspecifieke voordelen die voor de werknemer beschikbaar zijn. Met deze nieuwe oplossing komen Athlon en Benify tegemoet aan de alsmaar hogere verwachtingen en eisen die zowel werkgevers als werknemers aan de mobiliteitsuitkering stellen. De regeling biedt werknemers de kans op een morele en tastbare beloning en helpt werkgevers bij het bereiken van hun financiële en duurzaamheidsdoelen.

Niels van den Hoogen, commercieel directeur van Athlon Nederland: ‘De mobiliteitsbehoeften van zowel werkgevers als werknemers gaan steeds meer de kant op van flexibele, milieuvriendelijke en efficiënte oplossingen. Om aan deze vraag tegemoet te komen moeten HR-, IT- en mobiliteitsaanbieders samenwerken. Dat hebben we dus gedaan en nu lanceren we een flexibele mobiliteitsoplossing die in de individuele behoeften en voorkeuren van iedere werknemer kan voorzien.’

Toenemende vraag naar geïndividualiseerde, kostenbewuste mobiliteitsuitkeringen

Dankzij de samenwerking tussen Benify en Athlon kunnen Nederlandse werkgevers hun kosten omlaag brengen door erop toe te zien dat de populaire mobiliteitsuitkering correct wordt gebruikt op een manier die voor de betreffende werknemer het meest zinvol is. Iemand die op loopafstand van zijn of haar werkgever woont, heeft misschien geen leaseauto van het bedrijf nodig, maar zou op grond van de gebruikelijke programmaregels kunnen besluiten het leasecontract toch maar te sluiten en de maandelijkse kilometers en benzine opmaken met het idee van “use it or lose it”.

‘Dankzij de flexibiliteit komt er een einde aan verspilling en de werknemer heeft er in feite meer aan,’ aldus Markus Kullendorf, ceo van Benify. ‘Dit nieuwe ontwerp neemt een populaire benefit als uitgangspunt en voegt er de flexibiliteit aan toe die werknemers, zoals we inmiddels weten, echt willen. Neem bijvoorbeeld een werknemer die vlakbij het werk woont. Hij of zij kan ervoor kiezen om de mobiliteitstoelage te verzilveren of slechts een deel ervan uit te geven aan trein- of buskaartjes; als de situatie van de werknemer verandert – bijvoorbeeld als deze verhuist naar een buitenwijk of een gezinsauto nodig heeft – dan kan de benefit gebruikt worden om in nieuwe behoeften te voorzien.’

Veranderende behoeften van werkgevers en werknemers

Melissa van Gestel, country manager van Benify Netherlands, zegt: ‘Leaseauto’s komen al 12 jaar ter sprake in gesprekken met klanten. Ze behoren tot de meest belangrijke maar ook meest dure werknemersbenefits. Door een aantal trends bijeen te brengen, zoals de noodzaak om de CO2 footprint te reduceren, de vraag naar flexibele keuzes voor werknemers en de introductie van nieuwe vervoerswijzen, zijn we erachter gekomen dat onze SaaS-technologie uitermate geschikt is om in de veranderende behoeften van de markt te voorzien. Werkgevers kunnen nu modernere en meer kostenefficiënte mobiliteitsoplossingen aanbieden.’

Van Gestel: ‘Op het moment dat onze wegen en die van Athlon elkaar kruisten, zagen we dezelfde kansen binnen hun markt. Inmiddels hebben we een oplossing gecreëerd die uniek op de markt is dankzij de integratie van HR en mobiliteit. Alle andere oplossingen die op de markt beschikbaar zijn, zijn standalone mobiliteitsoplossingen en gaan niet verder dan dat. We zijn er trots op dat we samen het Athlon Mobility Budget kunnen presenteren, waar werknemers echt iets aan hebben en dat hen de flexibiliteit biedt die zij verdienen.’

Het Athlon Mobility Budget is via het compensatie- en benefits portal van Benify beschikbaar voor werkgevers en hun werknemers in Nederland. In de nabije toekomst wordt deze mobiliteitsoplossing geïntroduceerd in andere Europese landen, om te beginnen in Duitsland.