Fiscus dwingt werkgever iedere kilometer te verantwoorden

OV Chipkaart van Athlon geeft werkgevers inzage in elke afgelegde kilometer

by Athlon
Almere, 3 juli 2015 – Om de administratieve rompslomp die de fiscus oplegt aan werkgevers te beperken, combineert leasemaatschappij Athlon als eerste een chipkaart waar elke gereisde kilometer in kan worden verantwoord. Inclusief het gebruik van UBER Taxi’s, autodelen en OV-abonnementen. De kaart is dus ook geschikt voor mensen zonder leaseauto.

Athlon biedt met de Athlon Mobility Card een online omgeving met actuele reistransacties en duidelijke rapportages die bedrijven niet alleen helpt om declaraties te voorkomen en kosten te besparen, maar die ook helpen om grip te houden op de werkkostenregeling. Door een vast budget per week of maand toe te kennen voor OV gebruik verdwijnt ook het “blanco cheque” gevoel.

60% belastingverhoging voor twijfelachtige reizen

Door de beklemmende werkkostenregeling stoppen veel bedrijven met het faciliteren van OV. Het feit dat een rit zakelijk is, moet voor de fiscus namelijk volledig waterdicht zijn. Als dat niet zo is, dan kan de transactie een 60% belastingverhoging voor de kiezen krijgen.

Marchel Koops, commercieel directeur bij Athlon: ‘Om gedoe met de werkkostenregeling af te vangen hebben we de Mobility Card uitgebreid. Dan weet de fiscus zeker dat het om zakelijke transacties gaat. Bovendien is iedere transactie aan te merken als privé, zakelijk of woon-werk. Werknemers kunnen privéritten dus verrekenen met de werkgever. Ook kunnen werkgevers OV-abonnementen van bijna alle Nederlandse aanbieders op de Mobility Card zetten. Als privé gemarkeerde ritten kunnen ze natuurlijk niet inzien – dat gaat natuurlijk niemand wat aan.’

Alle vervoersmodaliteiten ondersteund

Met de Athlon Mobility Card reizen kaarthouders met het hele openbaar vervoer bij alle vervoerders en in heel Nederland. De werkgever kan per medewerker instellen welke diensten hij kan gebruiken, tot welk budget en in welke landen de Mobility Card gebruikt kan worden. Daarbij heeft de werkgever naast openbaar vervoer, ook de keuze uit tanken, parkeren, elektrisch laden, hotels, vliegtickets, restaurants en autodelen. De Athlon Mobility Card kan in heel Europa worden gebruikt.

Koops: “Na het beëindigen van de samenwerking met de NS-Business Card hebben we goed geluisterd naar de wensen van onze klanten en we zijn ervan overtuigd dat de nieuwe mogelijkheden goed aansluiten. Flexibel en zonder gedoe maar met grip op kosten.”

Over de Athlon Mobility Card

De Athlon Mobility Card wordt uitgegeven door XXImo. De eigenschappen van de kaart zijn als volgt:

• Betalen naar gebruik, bij NS met 20% korting in de daluren
  • Abonnementen van verschillende vervoerders mogelijk
  • Eventueel een vast maand- of weekbudget in plaats van een kaart die ongelimiteerd gebruikt kan worden
  • Korting op parkeren bij Q-Park, P+R terreinen bij OV gebruik
  • Mogelijkheid om privé, zakelijk en woon werkverkeer apart in kaart te brengen en privégebruik eventueel via de werkgever te laten verrekenen.
  • Alle reisbewegingen direct online inzichtelijk voor werkgever en werknemer via “Mijn Mobility Card” portal
  • Naast OV Fiets en reguliere taxi’s ook ruimte voor Uber en eCab en autdeeldienst Car2Go
  • Online boeken en betalen van internationale treintickets als de Thalys, ICE en Eurostar

Meer informatie staat op www.athlon.nl/mobilitycard