Kwart werknemers bereid auto te laten staan in ruil voor flexibele werktijden

by Athlon
Almere, 26 september 2016 – Een op de vier Nederlandse werknemers is bereid zijn of haar auto te laten staan voor woon-werkverkeer in ruil voor flexibele werktijden. 18 procent zou een ander vervoersmiddel dan de auto kiezen, als de werkgever de daarmee uitgespaarde kosten aan hen uitkeert. Dit blijkt uit onderzoek van mobiliteitsprovider Athlon onder ruim 1.000 Nederlanders uitgevoerd door Multiscope.

Jongeren onder de 24 jaar voelen er het meest voor om hun auto wat vaker thuis te laten staan. Ruim 90 procent van hen geeft aan andere vervoersmiddelen te kiezen om naar het werk te gaan als de werkgever daar wat tegenover stelt. Onder de rest van de werknemers ligt die bereidheid een stuk lager. Een op de drie zegt tegen geen enkele tegenprestatie een ander vervoersmiddel dan de auto te willen gebruiken. Niels van den Hoogen, commercieel directeur Athlon: ‘Jongeren zijn vaak minder gehecht aan de auto als vervoersmiddel, en gewend om andere vervoersmiddelen te gebruiken. Als werknemer kun je bij hen op minder weerstand rekenen dan bij ouderen als je switcht naar een mobiliteitsbudget in plaats van een leaseauto. Die weerstand komt vaak niet eens omdat je geen auto meer biedt, maar omdat mensen de zelfstandigheid die bij een auto hoort denken te missen. Dat kun je ondervangen door een breed scala aan alternatieve mobiliteitsoplossingen te bieden waar werknemers uit kunnen kiezen binnen het mobiliteitsbudget.’

Deelauto’s meest geliefd buiten Randstad

Naast uitbetaling van de bespaarde kosten, zijn deelauto’s van het bedrijf een geschikt middel om werknemers te stimuleren vaker de auto te laten staan. Dit wordt met name in de provincies buiten de randstad als een goed alternatief beschouwd. Hier geeft 17 procent aan een ander vervoersmiddel te kiezen voor woon-werkverkeer als er op het werk een auto beschikbaar is. Werknemers stimuleren met extra’s als vakantiedagen of een telefoon van de zaak hebben overigens het minste effect. Slechts 6 procent geeft aan in ruil hiervoor een vervangend vervoersmiddel te kiezen.

Stedelingen meest ontvankelijk voor alternatief vervoer

Van alle ondervraagden zijn inwoners van de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag het meest bereid om voor een tegenprestatie vaker met het ov, de fiets of lopend naar het werk af te reizen. Van den Hoogen: ‘In de stad kan een auto van de zaak soms eerder een vloek dan een zegen zijn, met de parkeerruimte en verkeersopstoppingen. Vaak zijn woon-werkafstanden ook goed te fietsen, maar denken werkgevers dat een auto nodig is om het werk te kunnen doen. Voor dat soort bedrijven is een flexibele mobiliteitsoplossing juist een goede oplossing.’