1 op 3 Nederlanders krijgt geen reiskostenvergoeding

Een derde van de werkende Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk.

by Athlon Communicatie
1 op3 Nederlanders krijgt geen reiskostenvergoeding, ov-kaart of leaseauto van de baas. Van de medewerkers die 20 kilometer of meer van huis naar werk reizen moet 22% in eigen buidel tasten, omdat zij geen enkele vorm van vergoeding ontvangen.

Almere, 4 juni 2018 - Een derde van de werkende Nederlanders krijgt geen reiskostenvergoeding, ov-kaart of leaseauto van de baas. Van de medewerkers die 20 kilometer of meer van huis naar werk reizen moet 22% in eigen buidel tasten, omdat zij geen enkele vorm van vergoeding ontvangen. Dit blijkt uit onderzoek van mobiliteitsprovider Athlon onder ruim 1.000 Nederlanders uitgevoerd door Multiscope.

‘Gemiddeld woont een Nederlander 22,6 kilometer van zijn werk af. Een werknemer die 5 dagen per week met de trein die afstand aflegt, ziet een behoorlijk deel van zijn salaris vervliegen. Per kilometer betaal je voor de trein namelijk gemiddeld €0,19 tijdens spitsuren. Toch pakken Nederlanders nog steeds het vaakst de eigen auto. Ook voor zakelijke ritten buiten het woon-werkverkeer om. En dat loopt ook in de kosten als werkgevers geen vergoeding bieden. Als mobiliteitsoplossing denken we vaak direct aan een kilometervergoeding of leaseauto, maar tegenwoordig zijn er voor zowel werkgever als werknemer genoeg interessantere oplossingen’, aldus Marchel Koops, algemeen directeur bij Athlon.

Kortere reistijd belangrijker dan comfort

Onder Nederlanders is voor woon-werkverkeer de eigen auto het populairst. Slechts 13% reist met de trein, tram of metro naar het werk. Een extra vergoeding of bonus voor het gebruik van een alternatief vervoermiddel zou 23% van de werknemers stimuleren uit de auto te komen. Maar de meeste winst valt te behalen in de totale tijd die werknemers kwijt zijn aan de reis. Afscheid nemen van de auto is voor 81% van de werknemers geen probleem, wanneer dit de reistijd verkort.

Koops: ‘De belangrijkste overweging bij het kiezen van een vervoersmiddel is toch de reistijd, niet het comfort. Werkgevers zien alleen nog onvoldoende in dat ze met de juiste tegenprestatie hun werknemers duurzamer - en vaak voordeliger - kunnen laten reizen. Door geen vergoeding per vervoersmiddel te geven, maar bijvoorbeeld een flexibel mobiliteitsbudget of een mobiliteitskaart, laten ze de keuze voor de werknemer open en bespaar je als werkgever geld.’

Fiets blijkt kansrijke mobiliteitsoplossing

Wanneer werknemers wel gebruik kunnen maken van een mobiliteitsoplossing, dan gaat het in ruim een op de drie gevallen om een kilometervergoeding voor de eigen auto. 29% van de werkgevers biedt medewerkers een vergoeding of abonnement voor het openbaar vervoer. Wanneer de werkgever de huidige reisvergoeding zou intrekken, gaan Nederlanders sneller voor een voordeligere oplossing. Maar liefst 38% geeft dan de voorkeur voor de oer-Hollandse fiets als vervoersmiddel, tegenover 23% die zou kiezen voor reizen met het ov. ‘Met de populariteit van de fiets kunnen werkgevers veel meer doen. Zij kunnen bijvoorbeeld bedrijfsfietsen beschikbaar stellen via een mobiliteitsbudget, het draait al lang al niet meer alleen om het aanbieden van een leaseauto. Daarmee draag je niet alleen bij aan de gezondheid van je medewerkers, maar ook aan het milieu. Momenteel heeft slechts 1 op de 10 werknemers een bedrijfsfiets tot zijn beschikking’, aldus Koops.

Meest gebruikte vervoersmiddelen voor woon-werk-verkeer:

1. Eigen auto (43%)
2. (Elektrische) fiets (22%)
3. Auto van de zaak (12%)
4. Trein (9%)
5. Bus (3%)

Over Athlon

Athlon is een internationale leverancier van operationele autoleasing- en mobiliteitsoplossingen. Het bedrijf is continu bezig innovatieve, duurzame en kostenefficiënte mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen en aan te bieden. Athlon streeft ernaar de beste autoleasing- en mobiliteitsoplossingen te leveren voor de steeds veranderende behoeften van haar klanten in meer dan 20 landen. Meer informatie over Athlon vindt u op de website www.athlon.com.