Driekwart van de Nederlanders kiest nog niet voor elektrisch model bij aanschaf nieuwe auto

by Athlon
Almere, 30 oktober 2018 – De elektrische auto vindt nog geen aftrek bij het merendeel van de Nederlanders die op het punt staan een nieuwe bolide aan te schaffen. 76 procent geeft nog altijd de voorkeur aan een benzine- of dieselauto. Belangrijkste reden hiervoor is de beperkte actieradius van elektrische auto’s. Dit blijkt uit onderzoek van mobiliteitsprovider Athlon onder ruim 1.000 Nederlandse automobilisten.

De beperkte afstand die een elektrische auto kan afleggen zonder tussentijds opladen, is voor 32 procent van de Nederlanders een reden om er niet aan te beginnen. Vooral mannen laten zich hierdoor tegenhouden. Vrouwen vinden voornamelijk het opladen een gedoe. Marchel Koops, algemeen directeur bij Athlon, herkent het beeld, maar ziet ook de perceptie van elektrisch rijden en het gedrag van automobilisten veranderen. Vooral binnen de leasemarkt. ‘We herkennen de uitkomsten van het onderzoek ook in de praktijk. Het percentage zakelijk bestelde elektrische auto’s en de interesse ervoor groeit – en de wil binnen de leasemarkt is er zeker, maar de daadwerkelijke overstap naar een volledig elektrisch wagenpark is vaak nog een meerjarenplan.’

Keuze voor elektrisch vanuit milieuoverweging

Nederlanders die gaan voor een elektrische auto, doen dit vooral vanuit milieuoverwegingen. 24 procent geeft aan bij te willen dragen aan een beter milieu en een elektrische auto past in dit plaatje. Koops: ‘Het feit dat autobezitters nog vaak kiezen voor auto’s met een traditionele brandstofvorm, is natuurlijk niet onlogisch. De stap van diesel of benzine naar elektrisch is niet zo maar gemaakt, zo’n verandering van perceptie en gedrag heeft tijd nodig. Het goede nieuws is dat er vanuit de politiek meer aandacht is voor het milieu en elektrisch vervoer de aandacht heeft in het Klimaatakkoord. De komende jaren komen er van verschillende merken diverse nieuwe elektrische auto’s op de (lease- )markt. Hierdoor wordt de keuze ruimer, zien mensen steeds meer elektrische auto’s om zich heen en zullen ze ook vaker positieve ervaringen delen. Voor zowel autofabrikanten en mobiliteitsproviders ligt er dan ook de taak om elektrisch vervoer daarbij nog aantrekkelijker te maken. De drempel voor Nederlanders om dan zelf ook over te stappen zal daardoor steeds lager worden.’

Nederland steeds EV-vriendelijker

Uit het onderzoek blijkt dat 1 op de 5 Nederlanders een auto op benzine of diesel altijd voorkeur geeft. 14 procent laat zich voornamelijk tegenhouden door het gedoe met opladen van het elektrische voertuig. Dit terwijl Nederland momenteel de meeste publieke laadpalen van Europa telt. ‘Nederland is goed op weg om EV-vriendelijker te worden. Momenteel zijn er al 3 keer zo veel laadpunten als tankstations in ons land, blijkt uit cijfers van RVO en Tankpro. Daarbij is de actieradius van een elektrische auto tegenwoordig vaak voldoende voor dagelijks woon-werkverkeer. De uitdaging zit hem ook vooral in Europese en uiteindelijk wereldwijde dekking’, aldus Koops.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope onder ruim 1.000 Nederlandse automobilisten in opdracht van Athlon.

Over Athlon

Athlon is een internationale leverancier van operationele autoleasing- en mobiliteitsoplossingen. Het bedrijf is continu bezig innovatieve, duurzame en kostenefficiënte mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen en aan te bieden. Athlon streeft ernaar de beste autoleasing- en mobiliteitsoplossingen te leveren voor de steeds veranderende behoeften van haar klanten in meer dan 20 landen. Meer informatie over Athlon vindt u op de website www.athlon.com.