Telefoongebruik chauffeur grootste ergernis van bijrijders

by Athlon
Almere, 5 april 2018 – Nederlanders irriteren zich tijdens een autorit het meest aan bestuurders die hun mobiele telefoon erbij pakken. Agressiviteit in het verkeer is de op een na grootste irritatiefactor. Dit blijkt uit onderzoek van mobiliteitsprovider Athlon onder ruim 1.000 Nederlanders uitgevoerd door Multiscope.

Telefoongebruik achter het stuur is al sinds 2002 verboden, maar toch is de kans op een ongeval door afleiding van telefoons de afgelopen jaren vertienvoudigd*. Ruim een op de drie bijrijders ergert zich hier tijdens een autorit het meest aan. Vooral vrouwen vinden het telefoongebruik van de bestuurder irritant: 54 procent heeft er last van. Bij mannen ligt dit percentage lager, van hen geeft 46 procent aan dat ze zich hier tijdens een autorit het meest aan storen. Mannelijke bijrijders ergeren zich meer dan vrouwen aan agressiviteit in het verkeer en aan bestuurders die te langzaam rijden.

Grootste smartphonegebruikers ervaren minste ergernis

Jongeren ergeren zich het minst aan telefoongebruik in de auto. Voor slechts 26 procent van hen is het de grootste irritatiefactor als bijrijder. Automobilisten van 50 jaar of ouder raken het snelst geprikkeld door het telefoongedrag van bestuurders. 40 procent van de 50-plussers geeft aan zich hier tijdens de autorit het meest aan te ergeren.

Niels van den Hoogen, commercieel directeur Athlon: ‘De smartphone is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Helaas resulteert dit regelmatig in onveilige situaties op de weg. Het is dus een goed teken dat zo’n aanzienlijk percentage bijrijders geërgerd raakt door het telefoongebruik van de bestuurder. Dat is de eerste stap naar meer verkeersveiligheid en bewustzijn. Als mobiliteitsleverancier nemen wij hierin ook onze verantwoordelijkheid. En dat werkt. Dat zien we aan het feit dat er massaal gebruik wordt gemaakt van de standaard ingebouwde bluetooth carkits in onze leaseauto’s. Daarnaast bieden wij ook het interactieve trainingsprogramma e-Driver aan, waarmee leaserijders kunnen leren veiliger en duurzamer te rijden.’

Over smaak valt te twisten

Naast smartphonegebruik ontstaan de grootste onderlinge frustraties over rijstijl en muzieksmaak. Bestuurders die het gaspedaal te hard intrappen zorgen voornamelijk bij 50-plussers voor irritatie. Bijrijders in de leeftijdscategorie 35-49 jaar hebben er de meeste moeite met automobilisten die té rustig aan doen en te ver onder de maximale snelheid blijven. Ergernis bij de inzittenden wordt ook aangewakkerd als de bestuurder een totaal andere muzieksmaak heeft.

Top 5 ergernissen van bijrijders

1. Telefoongebruik achter het stuur (35 procent)
  2. Agressieve bestuurders (30 procent)
  3. Bestuurders die te langzaam rijden (14 procent)
  4. Snelheidsovertreders (9 procent)
  5. Muzieksmaak van de bestuurder (5 procent)

*Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

Over Athlon

Athlon is een internationale leverancier van operationele autoleasing- en mobiliteitsoplossingen. Het bedrijf is continu bezig innovatieve, duurzame en kostenefficiënte mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen en aan te bieden. Athlon streeft ernaar de beste autoleasing- en mobiliteitsoplossingen te leveren voor de steeds veranderende behoeften van haar klanten in meer dan 20 landen. Meer informatie over Athlon vindt u op de website www.athlon.com.